Recent News
Dieta ketogeniczna, a dieta low carb

Zdezorientowany co do różnic między dietą ketogeniczną a dietą low carb? Ten artykuł wyjaśnia 3 wyraźne różnice między nimi.

Diety niskowęglowodanowe i ketogeniczne (keto) to popularne diety, które polegają na ograniczeniu spożycia węglowodanów (carb).

Aby ograniczyć węglowodany, osoby stosujące te diety mogą ograniczyć spożycie ziaren, roślin strączkowych, słodzonych cukrem przekąsek i napojów, a nawet niektórych owoców i warzyw.

Ponieważ diety low-carb i keto dzielą kilka pokarmów i grup żywności, które muszą być wykluczone lub ograniczone, często są postrzegane jako bardzo podobne lub praktycznie takie same.

Słyszałem, jak wiele osób stwierdza, że stosuje dietę keto, ale kiedy pytam ich, jak to się dzieje, dieta, którą mi opisują, jest w rzeczywistości dietą low-carb, a nie dietą keto. Spotkałem się również z ludźmi, którzy myślą, że dieta keto jest po prostu dietą o bardzo niskiej zawartości węglowodanów, co nie jest prawdą.

Podczas gdy dieta keto jest w rzeczywistości rodzajem diety low-carb, jest to bardzo specyficzny rodzaj diety low-carb, który może pomóc w osiągnięciu konkretnych celów.

Oto trzy kluczowe różnice między dietami low-carb i keto do rozważenia:

Źródło paliwa: Synteza ATP vs Ketoza odżywcza

Centralną różnicą pomiędzy dietami low-carb i keto jest źródło energii wykorzystywane przez komórki organizmu. Adenozynotrifosforan (ATP) dostarcza energii dla procesów komórkowych, które zachodzą w większości komórek zwierzęcych.

Podczas gdy tłuszcze, białka i węglowodany wszystkie pomagają napędzać syntezę ATP w ludzkim ciele, większość komórek używa glukozy do syntezy ATP. W rzeczywistości, prawie wszystkie komórki mogą pobierać i wykorzystywać glukozę. Czerwone krwinki potrzebują glukozy dla energii, a tkanka tłuszczowa, komórki mięśniowe i mózg również używają glukozy dla energii, oprócz kwasów tłuszczowych i/lub ciał ketonowych i/lub aminokwasów.

Jednakże, gdy glukoza nie jest łatwo dostępna, np. podczas długotrwałego postu, ciała ketonowe (ketony) są uwalniane do krwi przez komórki wątroby i mogą być wykorzystane jako energia.1 Ketony, związki produkowane podczas rozkładu tłuszczów, obejmują octan, beta-hydroksymaślan i aceton.

Ketony są również wytwarzane podczas ketozy żywieniowej. Jak zwięźle stwierdza badacz żywienia Chris Irvin, MS: „Różnica między low carb a keto to ketoza odżywcza (NK). NK to stan metaboliczny, w którym twoja wątroba produkuje ketony, a twój mózg wykorzystuje te ketony do produkcji energii.”

Podczas ogólnej diety low-carb, organizm nadal będzie używał glukozy jako paliwa, ale podczas NK, ketony są używane jako paliwo. Z uwag, organizm nadal potrzebuje glukozy i glikogenu podczas ketozy. Glukoneogeneza to proces, w którym wątroba i nerki wytwarzają glukozę ze źródeł niewęglowodanowych, takich jak aminokwasy. Z powodu glukoneogenezy, glukoza pozostaje dostępna w organizmie nawet wtedy, gdy produkowane są ketony.

Skład makroskładników: Low Carb vs Virtually No Carb

Podczas gdy główną różnicą pomiędzy tymi dwoma dietami może być źródło paliwa głównie wykorzystywane przez organizm, najbardziej oczywistą różnicą dla osób stosujących diety low-carb lub keto jest stosunek tłuszczu do węglowodanów do białka, które spożywają.

News Reporter

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *