
4 Etapy uczenia się inteligencji emocjonalnej
1. Wgląd
Wszelkie uczenie się zaczyna się wtedy, gdy jesteśmy świadomi, że jest w nas coś, co wymaga zmiany lub poprawy i jesteśmy gotowi, aby te zmiany wprowadzić. Inteligencja emocjonalna ma w sobie pięć składników:
Samoświadomość – wiedza o tym, co czujemy i dlaczego tak czujemy
Samoregulacja – umiejętność wyrażania naszych uczuć w odpowiedni sposób
Motywacja – wewnętrzny napęd do zmiany sposobu odczuwania i wyrażania uczuć
Empatia – umiejętność odnoszenia się do emocji innych osób i postrzegania świata z ich perspektywy
Umiejętności społeczne – moc skutecznej komunikacji i budowania silnych więzi w domu lub w miejscu pracy.
Nauka E.I. zaczyna się od zdobycia wiedzy o tym, nad którym aspektem E.I. powinniśmy pracować. Niektórzy z nas mogą mieć solidne umiejętności społeczne, ale brakuje im samoregulacji, podczas gdy inni mogą mieć wysoką motywację, ale słabą samoregulację. Proces uczenia się rozpoczyna się od wiedzy o tym, który aspekt E.I. należy rozwijać w pierwszej kolejności.
2. Ocena
Kolejnym krokiem jest próba zmierzenia, w jakim miejscu jesteśmy w każdym z aspektów E.I. Testy E.I. są szeroko dostępne w Internecie, lub jeśli szukasz szkolenia w profesjonalnej konfiguracji, będą tam materiały dostarczone do oceny inteligencji emocjonalnej.
Oto kilka ocen i testów inteligencji emocjonalnej, które możemy wziąć do oceny naszej E.I. Wyniki w każdym z nich wskazują, czy musimy uczyć się umiejętności emocjonalnych, czy nie, i gdzie praktycznie stoimy jako emocjonalnie świadomy człowiek.
Więcej o ocenach i zasobach E.I. w kolejnych rozdziałach.
3. Szkolenie
Ocena otwiera nas na szereg opcji do wyboru. W zależności od tego, nad jaką częścią inteligencji emocjonalnej musimy pracować, możemy zdecydować, jaki rodzaj treningu będzie dla nas najbardziej odpowiedni. Na przykład niski wynik w aspektach motywacji i komunikacji społecznej można poprawić poprzez szkolenie organizacyjne.
Wiele branż zawodowych oferuje kursy i warsztaty E.I. dla pracowników, którym zależy na budowaniu swoich umiejętności interpersonalnych.
Szkolenia E.I. poprawiają:
Umiejętności komunikacyjne i moc pojmowania niewerbalnych wskazówek interakcji (na przykład język ciała, wyraz twarzy, ton słów itp.)
Wydajność grupy, zwłaszcza w miejscu pracy i utrzymanie wysokiego poziomu ducha zespołowego
Umiejętności organizacyjne – i efektywniejsze zarządzanie harmonogramami
Motywacja do pracy i zdolność do pozytywnego przyjmowania informacji zwrotnych i krytyki
Umiejętności przywódcze
4. Zastosowanie
Ostatnim i najbardziej krytycznym etapem nauki inteligencji emocjonalnej jest zastosowanie wykładu w życiu. Ćwiczenia i działania samopomocowe, które stanowią strukturę kursów E.I. są produktywne tylko wtedy, gdy możemy je wdrożyć w rzeczywistych sytuacjach życiowych.